Crowdfunding
De NOS meldde onlangs dat crowdfundingopbrengsten in een jaar zijn verdubbeld. Wij zijn ervan overtuigd dat dit nog maar een klein begin is. Crowdfunding is hot en happening. En dat is goed nieuws, want met crowdfunding wordt het mogelijk voor creatieve geesten zonder geld, ideeën werkelijkheid te maken. Crowdfunding is niet alleen hot, maar ook bijzonder interessant voor muzikanten. Voor jou dus. Crowdfunding voor muzikanten? Ik zal je uitleggen waarom.
Wat is Crowdfunding?
Voor ik je vertel welke mogelijkheden crowdfunding jou biedt, zal ik je kort bijpraten over wat crowdfunding inhoudt. Crowdfunding is, het woord zegt het al, het laten financieren van een project (funding) door wie warm wordt van dit project (jouw crowd). In ruil daarvoor krijgt de financierder (of supporter) een stukje van het resultaat. Dat bestaat allang, zul je denken. Dat noemden we vroeger investeren. Nou nee, crowdfunding is veel laagdrempeliger én leuker.
Jouw cd persen met crowdfunden in zes eenvoudige stappen
Crowdfunding is dus op een leuke manier geld inzamelen om jouw goede idee te realiseren. Laten we er voor het gemak vanuit gaan dat dit goede idee het uitgeven van je eigen cd is. Jij en je band maken geweldige muziek en zouden ongetwijfeld de hitlijsten bestormen, als jullie maar net zoveel geld hadden als talent. Je muziek uitbrengen kost nu eenmaal geld (dat dit niet duur hoeft te zijn zie je bijvoorbeeld op DeCDPerserij.nl, waar je al kunt cd persen vanaf €299,-). Je verwacht dat die investering zich wel terug gaat betalen. Genoeg mensen die jullie cd zullen gaan kopen (je vraag een vriendelijke 7 euro voor de cd, als je de helft van de 500 cd’s verkoopt ben je al €1.750,- rijker, geld over voor een nieuwe gitaar en een avondje flink naar de kroeg, maar dat terzijde). We gaan er vanuit dat je geen geld hebt om te investeren in je cd productie. Wat nu?
Natuurlijk! Je laat je cd crowdfunden! En dat doe je als volgt.
-
Je maakt een rekensom. Je vraagt een offerte aan voor de gewenste cdproductie, zodat je weet welk bedrag je nodig hebt om je project te waar te maken (ik kan het niet laten: check de site van decdperserij.nl).
-
Je stelt vast hoeveel crowdfunders, hoeveel geld moeten inleggen om dit bedrag bij elkaar te krijgen. Bijvoorbeeld, je wilt een cdproductie van €600 laten maken en een tientje per supporter vragen. Je hebt –een kind kan de was doen- 60 supporters nodig.
-
Je bepaald wat er tegenover het financieren van je productie staat. Gebruikelijk is het om je supporters mee te laten delen in je opbrengst, in dit geval in de vorm van je cd. Dus voor een tientje ‘sponsoring’ behoren jouw supporters tot de eersten die een gesigneerd exemplaar van jullie album krijgen. Natuurlijk waardeer jij het vertrouwen van je supporters enorm, en verdienen zij hiervoor een extraatje. Gratis naar een van jullie optredens. En, als je het helemaal bond wilt maken, verloot je onder een aantal van je supporters het voorrecht van een privé concert in achtertuin of woonkamer. Die zestig supporters heb je zo bij elkaar!
-
Belangrijk kenmerk van crowdfunding is, en dat maakt het aantrekkelijk, dat de productie pas gemaakt wordt op het moment dat er genoeg geld is. Supporters zeggen, met andere woorden, ‘officieel’ toe dat ze mee willen betalen, maar hoeven pas te betalen als het project ook genoeg supporters heeft. Er wordt toegezegd het bedrag bij te dragen zodra de funding compleet is. Zo loopt jouw supporter geen risico en, super interessant, jij ziet voordat je aan een productie begint, wat het draagvlak voor jouw project is!
-
Oké, je hebt nu ongemerkt en razendsnel, een project opgezet. Nu is het tijd dat jouw plan wereldkundig wordt gemaakt. Je gaat supporters zoeken. Hoe creatiever je bent, hoe hoger je kans van slagen is. Breng in kaart wie je kunt benaderen. Begin dicht bij huis en zet vervolgens steeds een stapje verder. Maak een lijst van wie je kunt benaderen en op welke plaats.
-
Vertel vrienden, kennissen en familie één op één over je plan, en vraag vriendelijk of ze mee willen doen.
-
Stuur bekenden een mail en vrienden op social media een privé bericht. Vraag vervolgens of ze jouw oproep willen delen.
-
Vervolgens post je je fundingsverzoek op je website, op social media (of, helemaal fantastisch, op je eigen app, waar je ook bij kunt houden hoe de funding verloopt en geïnteresseerden mee kunt laten kijken hoe hoog de teller staat, voor apps met een speciaal crowdfunding element verwijs ik je naar tinyorca.com).
-
Overweeg sowieso of je je band meer bekendheid kunt geven op internet. Op indieplant.com maak je een waanzinnige bandpagina, waar je aandacht vraagt voor je crowdfunding project (nadat je je muziek, bandinfo en meer op de pagina hebt gezet). Op deze site kun je trouwens ook je cd verkopen als deze eenmaal uitgebracht is.
-
Wees creatief in het vinden van supporters. Uiteraard meld je bij optredens dat het publiek ‘mee kan werken’ aan jullie nieuwe album (zorg dat je informatie voor enthousiastelingen bij je hebt).
-
Ook heb je websites waarop je crowdfunding projecten kunt lanceren. Dat moet je doen. Een goed platform voor muzikanten en andere creatieveling is voordekunst .nl, of kijk bijvoorbeeld op douwenkoren.nl. Een goed Amerikaans voorbeeld van een crowdfundingsplatform voor muzikanten is sellaband.com. Nadeel van online crowdfundingplatforms is dat hier vooral uitgegaan wordt van grote projecten met hoge budgets. Wij zijn juist overtuigd van de potentie van crowdfunding op een kleinschalige niveau. Dus voor ambitieuze independent muzikanten zoals jij.
-
Houd je (potentiele) supporters op de hoogte. Stuur nu en dan een update van je project, waarin je laat weten hoe de funding ervoor staat. En, niet onbelangrijk, laat weten wanneer je funding rond is en je cd wordt gereleased (over het maken van je eigen cd bloggen we binnenkort meer).
-
-
Je hebt het goede nieuws verspreid, en niet zo’n beetje ook. Als het je nu niet lukt om zestig mensen een tientje te laten inleggen is er geen man overboord. Integendeel, misschien is dit het moment om te beseffen dat er niet al teveel draagvlak is voor jouw muzikale uitingen. Dat is balen, maar minder erg dan wanneer je je hebben en houden op marktplaats hebt gezet om een cd te financieren die niet wordt verkocht. We gaan uit van het betere scenario. In no time heb je je 60 supporters bij elkaar. Je kunt een cd gaan maken. Beroemd worden. Volgend jaar meldt de NOS “Band x wereldberoemd dankzij lezen blog”. Driewerf hoera voor crowdfunding.